• VEDTEKTER DALSBRÅTEN BARNEHAGE

    10/04/2015



    VEDTEKTER DALSBRÅTEN BARNEHAGE SA

    Innholdsfortegnelse

    Vedtekter for DALSBRÅTEN BARNEHAGE SA med andelskapital

    1    Navn og forretningssted

    2    Formål

    3    Andelshavere

    4    Rettslig disposisjonsevne. Ansvar for gjeld

    5    Årsmøte2

    6    Årsmøtets oppgaver

    7    Avstemningsregler for årsmøtet.
    Protokoll

    8    Ekstraordinært årsmøte

    9    Styret

    10     Valgkomite

    11      Daglig leder (Styrer

    12     Foreldreråd og samarbeidsutvalg

    13     Bruk av årsoverskuddet
    14     Oppløsning og avvikling

    Vedtekter
    for Dalsbråten Barnehage
    i henhold til Barnehageloven

    15     Eierforhold

    16     Formål

    17     Opptaksmyndighet

    18     Opptakskrets og opptakskriterier

    19       Permisjon

    20     Opptaksperiode og oppsigelsesfrist

    21     Fastsettelse av foreldrebetalingen

    22     Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass ved    hovedopptak

    23     Leke- og oppholdsareal

    25     Betaling

    24     Åpningstid og ferie

    25     Vilkår for kommunal støtte

    26     HMS


    Vedtekter for andelslaget Dalsbråten Barnehage SA

    1     Navn
    og forretningssted
            

    Andelslagets navn er Dalsbråten Barnehage SA. Dalsbråten Barnehage SA liggeri Ringerike kommune. Barnehagen er organisert som et andelslag med vekslendekapital og medlemstall.

    2     Formål

    Andelslaget formål er å eie og drive barnehage i Ringerike til beste for
    andelslagets barn. Virksomheten har et ideelt formål. Formålet er ikke
    kapitalavkastning til andelshaverne, da avkastningen blir stående i
    virksomheten. Virskomheten skal drives i samsvar med de til en hver tid
    gjeldende lover og forskrifter for barnehagevirksomhet.

     3     Andelshavere

    Andelslaget er
    åpent for foreldre/foresatte som har plass i barnehagen. Når foreldre/foresatte
    har akseptert tilbud om plass plikter de å kjøpe en andel for hver plass som er
    akseptert.

    Hver andel lyder på kr 2000,-. Andelsinnskuddet forrentes ikke. Andelen kan overdras mellom foreldre/foresatte som har felles barn. Slik overdragelse skal meddeles daglig leder skriftlig.

    Andeler og andelskapital kan skifte, men det kan ikke utstedes eller tegnes flere andeler enn det er plasser i barnehagen. Det er anledning til å kjøpe flere andeler. Hver andelgir rett til plass for ett barn i barnehagen, såfremt forpliktelsene overfor andelslaget er oppfylt. Andelsinnskuddet skal være betalt før andelshaver kan benytte sin rett til bruk av barnehageplass. Andelen utbetales til andelshaveren senest 30 dager etter endt oppsigelsestid. Skyldig foreldrebetaling kan trekkes fra før utbetaling.

    4     Rettslig disposisjonsevne. Ansvar for gjeld.

    Andelslaget er et eget rettssubjekt med begrenset ansvar for gjeld. Det
    enkelte andelshaver har ikke ansvar for andelslagets økonomiske forpliktelser
    utover verdien av innbetalt andel.

    5     Årsmøte

    Årsmøtet er andelslagets øverste organ. 
    Ordinært årsmøtet skal avholdes innen utgangen av mars måned. Årsmøtet
    innkalles skriftlig av styret med minst 14 dagers varsel til de som er
    registrert med stemmerett per 15. februar. Saksliste skal legges ved
    innkallingen.

    Innmelding av saker varsles ved oppslag minst 6 uker før årsmøte. Frist
    for komme med forslag til saker er 4 uker før årsmøte.

    På årsmøtet behandles kun forslag som er oppført på sakslista.

    Alle andelshavere har møterett til årsmøtet. Andelshavere kan være
    representert ved fullmakt.

    På årsmøtet skal det føres frammøteprotokoll som skal underskrives av 2
    valgte andelshavere.


    6 Årsmøtets oppgaver

    Styret foretar innkalling til årsmøtet og fastsetter sakslisten som blant
    annet skal inneholde

    1     
    Valg av to andelshavere til å underskrive protokollen

    2     
    Styrets årsmelding.
     3     
    Godkjennelse av regnskap.

    4     
    Orientering om budsjett

                5 Eventuelle forslag til vedtektsendringer.

               6  Andre saker som er korrekt meldt inn for behandling.

    7     
    Eventuelt forslag om oppløsning.

    8     
    Valg av styremedlemmer og varamedlemmer

    9     
    Ved valg av revisor, skal dette gjøres av årsmøte.

    10   
    Valg av valgkomite.

     Årsmøtet ledes av styreleder. Daglig leder er referent.

    7     Avstemningsregler for årsmøtet.

    Hver andel har en stemme.

    En beslutning av årsmøtet krever at flertallet av de som deltar i behandlingen av en sak, har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt.
    Vedtak om vedtektsendring krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
    Vedtektsendringer som innebærer

    1.          vesentlige endringer av andelslaget formålsbestemmelse

    2.         mer tyngende heftelsesregler for medlemmene

    3.         skjerpelse i plikten til å gjøre innskudd i samvirkelaget

    4.         innføring av omsetningsplikt med foretaket eller vesentlig skjerpelse av slik plikt, eller

    5.         avgrensninger i retten
    til å tre ut
    krever tilslutning fra minst 4/5 av de stemmene som er avgitt.

    Det stilles ingen krav til hvor mange av de stemmeberettigede som må være
    tilstede for at årsmøtet skal være beslutningsdyktig. Fullmaktsstemmer kan gis.
    Ingen kan være fullmektig for mer enn et medlem. Fullmektigen skal legge frem
    skiftlig og datert fullmakt.


    8     Ekstraordinært årsmøte
    Ekstraordinært årsmøte skal avvikles når enten
    styreleder eller minst halvparten av styret krever det. Det samme gjelder dersom
    minst en tiendedel av andelshaverne krever det. Det innkalles på samme måte som ordinært årsmøte med minst 14 dagers varsel. Sakspapirene skal beskrive
    saksforholdet og gjengi forslag til vedtak. Det skal også informeres om hvem
    som har krevd møtet avholdt.


    9    Styret
    Andelslaget ledes av styret, som er andelslagets høyeste myndighet mellom
    årsmøtene. Styret er arbeidsgiver og
    har dermed arbeidsgiveransvaret for barnehagen. Styret har ansvaret for driften av barnehagen i henhold til gjeldende lover og forskrifter.

    Barnehagens daglige leder er arbeidsgivers representant i barnehagen.

    Styrets sammensetning:

    Styret skal bestå av 5 medlemmer.  En styreleder og styremedlemmer.

    Styremedlemmer velges for en periode på 2 år om gangen. Det skal
    tilstrebes å sikre kontinuitet ved at ikke for mange styremedlemmer skiftes i løpet av kort tid. Det velges en vararepresentant til styret, annet hvert år. Daglig leder er fast sekretær for styret.

    Styreleder velges av årsmøtet.
    Styremøter avholdes etter innkalling fra styrets leder, eller dersom minst
    halvparten av styret krever det.


    Styrets arbeidsform:
    Styrets leder skal sørge for behandling av aktuelle saker som hører inn under styret.
    Styremedlemmene og daglig leder kan kreve at styret behandler bestemte saker.
    Styremøter og annen styrebehandling varsles på hensiktsmessig måte og med
    nødvendig frist.


    Styret
    skal behandle saker i møte, hvis ikke styrets leder finner at saken kan
    forelegges skriftlig eller behandles på annen betryggende måte. Styrets leder
    skal sørge for at styremedlemmene så vidt mulig kan delta i en samlet
    behandling av saker som behandles uten møte. Styremedlemmene og daglig leder kan kreve møtebehandling.


     Daglig leder har rett til å uttale seg, hvis ikke noe annet er bestemt av styret i den enkelte sak.


    Styret
    er vedtaksdyktig når mer enn halvparten av styremedlemmene er tilstede eller er
    med på saksbehandlingen. Styret kan likevel ikke treffe vedtak uten at alle
    styremedlemmene så langt det er mulig har fått anledning til å delta i
    behandlingen av saken.

    En beslutning av styret krever at flertallet av de styremedlemmer som deltar i
    behandlingen av en sak, har stemt for. Ved
    stemmelikhet gjelder det som styreleder har stemt for. Er ikke styreleder
    tilstede, gjelder hans fullmakt eller det som møteleder har stemt for.

    Det skal føres referat over styremøtene. Referatet skal minst angi tid og sted,
    deltakerne, behandlingsmåten og styrets beslutninger. Styremedlem som ikke er
    enig i styrets beslutning, kan kreve sin oppfatning innført i referatet.
    Referatet skal underskrives av styrets leder. Protokollen er tilgjengelig kun for styrets medlemmer, daglig leder og de
    personer styret gir tilgang.


    Styrets arbeidsoppgaver:

    ·      Styret skal sørge for at andelslagets formål blir realisert.

    ·      Styret har ansvar for barnehagens økonomi og bemanning.    Styret har    ansvaret for å fastsette budsjettet og å orientere om budsjettet på årsmøtet.

    ·       Styret velger
    regnskapsfører. Styret har ansvar for en betryggende regnskapsførsel, og at
    regnskapet, sammen med styrets beretning, skal forelegges årsmøtet.

    ·       Styret skal fastsette størrelsen på oppholdsbetalingen, gebyr for manglende henting av barn, og gebyr for manglende dugnad.
    ·       Styret ansetter daglig leder.
    ·      Andelslaget forpliktes utad av styret ved underskrift av
    styrets leder og daglig leder i fellesskap.

    ·      Styret beslutter eventuell eksklusjon av andelshavere.
    ·       Styret skal lede og føre tilsyn med at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og vedtekter.
    ·       Styret skal utarbeide en styreinstruks.

    Inntil 2 valgte representanter fra de ansatte kan delta
    på styremøte som observatører.


    10   Valgkomite 

    Valgkomiteen skal bestå av 2 medlemmer, og velges for 1 år av årsmøte.
    Komiteen skal også avgi innstillingen direkte overfor årsmøtet.


    Komiteens
    innstilling skal omfatte forslag til valg av styremedlemmer, samt
    vararepresentanter og ny valgkomite. Årsmøtet kan vedta en instruks om
    arbeidsformen til valgkomiteen.


    11   Daglig leder
    Barnehagens daglig leder ansettes av styret. Daglig leder er barnehagens
    daglige administrative og pedagogiske leder. Daglig leder har ansvar for at
    barnehagen har et internkontrollsystem som er i henhold til gjeldende lover og
    forskrifter.


    Daglig leder står for den daglige ledelse av andelslagets virksomhet og skal følge de retningslinjer og pålegg styret har gitt. Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter andelslagets forhold er av uvanlig art eller stor betydning.


    Daglig leder skal sørge for at andelslagets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.


    Styret kan til enhver tid kreve at daglig leder gir styret en nærmere redegjørelse om bestemte saker.


    12   Foreldreråd og samarbeidsutvalg
    Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og
    samordnende organ. Utvalget skal særlig være med på å drøfte barnehagens
    ideelle grunnlag og arbeide for å fremme kontakt mellom barnehagen og
    lokalsamfunnet.


    Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.
    Foreldrerådet velger 5 foreldrerepresentanter og 3 varamedlemmer  (1-2 representanter fra
    hver avdeling og 3 vararepresentanter ,1 fra hver avdeling) til  FAU/SU. Dette skjer på foreldremøte på høsten,


    13 Bruk av årsoverskuddet

    Årsoverskuddet skal godskrives egenkapitalen i andelslaget.


    14 Oppløsning og avvikling

    Oppløsning av andelslaget kan bare behandles på årsmøte, og med det samme
    flertall som gjelder for vedtektsendringer. Når vedtak om oppløsning er fattet,
    skal årsmøtet velge et avviklingsstyre som erstatter styret og daglig leder. Valget
    gjelder på ubestemt tid med en oppsigelsesfrist for medlemmene på 3 måneder.


    Ved oppløsning skal andelslagets formue – etter gjeldsavleggelse og
    utbetaling av andelsinnskudd – tilfalle private barnehageformål i Ringerike
    Kommune.


    Etter avsluttet utdeling skal avviklingsstyret legge frem revidert
    oppgjør for årsmøtet. Når oppgjøret er godkjent, skal det meldes til
    Foretaksregistret at foretaket er endelig oppløst.


    Vedtekter for Dalsbråten
    Barnehage i henhold til Barnehageloven § 7


    15         Eierforhold


    Barnehagens eier er Dalsbråten Barnehage SA.

    16   Formål
    Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og
    aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.


    Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover,
    forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens
    pedagogiske virksomhet.
      

    17   Opptaksmyndighet
    Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen.

    Styret kan endre denne bestemmelsen.

    18   Opptakskrets og opptakskriterier


    Barnehagens opptakskrets er i hovedsak barn bosatt i Ringerike Kommune og nærliggende kommuner.
    Barn som er tildelt fast plass, får som utgangspunkt beholde plassen til
    utgangen av barnehageåret (14. august) det år barnet fyller 6 år. Unntak kan blant annet tenkes i tilfeller hvor avtalen om
    barnehageplass er misligholdt.  


    Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder innenfor opptakskretsen:
    A)  
    Iht. barnehageloven § 13 har barn med nedsatt
    funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter lov om
    barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, rett til prioritet ved
    opptak i barnehage.

    B)   
    Dalsbråten Borettslag disponerer fem (5) plasser (en
    plass under 3 år, fire plasser over 3 år ). Barnehagen må ha mottatt søknaden
    innen 1.mars, ellers bortfaller kravet.

    C)   
    Barn til fast ansatte i barnehagen.
    D)   
    Søsken til barn som har plass i barnehagen.
    E)   
    Barn som står på barnehagens venteliste.

    Styret kan endre denne bestemmelsen.


    19   Permisjon
    Søknad om permisjon fra plassen må sendes daglig leder 3 måneder for permisjon forventes å tre i kraft. Daglig leder er gitt myndighet til å avgjøre søknadene.
    Permisjon kan kun besluttes for inntil 12 måneder av gangen.


    20  Opptaksperiode og oppsigelsesfrist
    Opptak av barn skjer hele året, men hovedsakelig ved samordnet
    opptaksprosess. Daglig leder kan tilby barnehageplass etter kapasitet utenom
    samordnet opptaksprosess. Beslutningen om opptak av barn i barnehagen og
    tildeling av ledige plasser foretas av barnehagen etter skriftlig søknad i
    henhold til barnehagelovens bestemmelser om samordnet opptaksprosess.


    Oppsigelsestid på barnehageplassen er 3 måneder fra oppsigelsesdato. Oppsigelse fra barnehagens side krever saklig grunn og skal skje skriftelig.  

    Dersom et barn skal slutte i perioden 15.mai – 14.august gjelder egne bestemmelser.


    Oppsigelse fra foresattes side mottatt av barnehagen etter 15. februar medfører en plikt til å betale foreldrebetaling ut barnehageåret (14.august). Dersom barnehagen får inn nytt barn i oppsigelsesperioden kan foreldrebetalingsplikten i oppsigelsestiden reduseres forholdsmessig.

    Styret kan endre denne bestemmelsen.

    21   Fastsettelse av foreldrebetalingen
    Foreldrebetalingen i barnehagen fastsettes av styret.
    Ved mislighold av foreldrebetaling kan styret bestemme at andelshaveren mister retten til barnehageplassen og at andelsinnskuddet holdes tilbake.

    22   Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass ved hovedopptak
    Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på søknad om barnehageplass og på avslag om å få sitt første eller andre ønske oppfylt.

    Utenom hovedopptak kan bare søkere til
    barnehagen med lovfestet rett til prioritet etter barnehageloven § 13 klage
    dersom de ikke tilbys plass. Dette gjelder barn med nedsatt funksjonsevne og
    barn som det er fattet vedtak om etter nærmere bestemmelser i lov om
    barneverntjenester. 


    Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen
    og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg
    til. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt avgjørelsen som det skal klages
    over er kommet fram til søkeren. For den som ikke har mottatt underretning,
    løper fristen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet
    seg kunnskap om avgjørelsen.


    Reglene for
    klageadgang finnes i Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage,
    (forskrift 2005-12-16 nr. 1477)


    23   Leke- og oppholdsareal

    Barnehagens norm for arealutnytting er 4 m² leke- og
    oppholdsareal pr. barn over 3 år, og 5,5 m² for barn under 3 år.


    Styret kan endre denne bestemmelsen.

    24   Foreldrebetaling
    Styret i Dalsbråten Barnehage fastsetter
    til enhver tid gjeldene betalingssatser innenfor gjeldene lover og regler


     Ved mislighold av foreldrebetalingen kan styret bestemme at andelshaveren mister rettten til barnehageplass. Styret kan også bestemme at andelsinnskudd holdes tilbakeholdes
     

    25  Åpningstid og ferie

    Barnehagen er åpen fra kl. 07.30 til kl. 17.00 mandag til fredag.

    I romjulen og mandag -tirsdag før påskelanghelgen er barnehagens
    åpningstid fra kl 8.00 til kl. 16.00


    Barnehagen holdes stengt julaften (24. desember) og nyttårsaften (31.
    desember), samt på onsdag før skjærtorsdag. 

    I løpet av året er barnehagen i tillegg stengt 5 kurs- og
    planleggingsdager. Barnehagen skal gi beskjed om når barnehagen er stengt i god
    tid.


    Barnehageåret starter 15.august. Alle barn i barnehagen skal ha 4 ukers
    ferie i løpet av barnehageåret.

    Foreldrene skal innen 30.april gi skriftelig beskjed om når barnet skal
    ha ferie


    Styret kan endre denne bestemmelsen.


    26   Dugnad
    Andelshavere forplikter seg til å delta på 2 dugnader i løpet av barnehageåret.

    Styre- og FAU medlemmer kan fritas fra dugnadsplikt.

    Hvis noen andelseiere av spesielle årsaker ikke kan møte på dugnad går det an å søke om fritak fra dugnadsplikten
    mot en betaling på 400,- kroner per dugnad
    .

    Styret kan endre denne bestemmelsen

    27   Helse-miljø-sikkerhet
    Barnehagen skal foreta internkontroll etter gjeldende regler og forskrifter. Det vises til programvaren/permen x for dokumentasjon av barnehagens internkontrollsystem. Styret kan endre denne bestemmelsen.